Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Nové daňové atributy v JMHZ od roku 2027

Dotaz:

Jaké nové daňové atributy budou součástí JMHZ od roku 2027 a jak se budou vykazovat?

Odpověď:

Od roku 2027 budou součástí JMHZ následující atributy:

10579 Záloha na daň z příjmů za více kalendářních měsíců podle § 38h odst. 8 ZDP
10575 Datum podpisu Prohlášení poplatníka daně z příjmů ze závislé činnosti
10565 Sleva na studenta
10566 Doktorský studijní program
10577 Úhrn vyplacených měsíčních daňových bonusů poplatníka
10555 Příjem pro zdanění z PPV podle § 6 odst. 4 ZDP

 

10579 Záloha na daň z příjmů za více kalendářních měsíců podle § 38h odst. 8 ZDP
Týká se příjmu vyplaceného najednou za více kalendářních měsíců, u něhož je využit postup podle § 38h odst. 8 zákona o daních z příjmů (ZDP). V těchto případech nebude výpočet zálohy na daň odpovídat běžnému postupu, tzn. že jednotlivé slevy a daňové zvýhodnění nebudou uplatněny za jeden měsíc, nýbrž za více kalendářních měsíců najednou.
Např. u dosud nezúčtované mzdy vyplacené za 3 měsíce najednou bude základní měsíční sleva na poplatníka uplatněna v trojnásobné výši za předpokladu, že zaměstnanec učinil (podepsal) prohlášení k dani (atribut 10419 =ANO).
Variantu ANO zaškrtněte v případě, že byl využit postup podle § 38h odst. 8 ZDP.
Variantu NE zaškrtněte v ostatních případech.

 

10575 Datum podpisu Prohlášení poplatníka daně z příjmů ze závislé činnosti
Uveďte datum, kdy poplatník učinil (podepsal) Prohlášení k dani. Datum zadejte, pokud je u atributu 10419 poprvé uvedena možnost ANO.

V následujících měsících, pokud je učiněné prohlášení k dani stále platné, bude datum systémově přebíráno. V takovém případě datum opakovaně nevyplňujte.

Nové datum podpisu je třeba předat tehdy, pokud zaměstnanec skutečně učiní nové Prohlášení, typicky při nástupu do zaměstnání, při změně stavu z „Prohlášení NE“ na „Prohlášení ANO“ nebo pro nové zdaňovací období. Samotná změna údajů v již učiněném Prohlášení by samozřejmě neměla vést ke změně data jeho podpisu.

Prohlášení pro zdaňovací období se podepisuje do 15. února pro běžné zdaňovací období. V praxi tedy nastávají situace, kdy výplatní termín je například 10. v měsíci a poplatník podepíše prohlášení například na začátku roku 3. 2., tedy v souladu se zákonem o daních z příjmů. Výplatní termín za měsíc leden je 10. února a následně odesílá zaměstnavatel měsíční hlášení za leden. V tomto případě musí být v hlášení za měsíc leden uvedeno datum podpisu prohlášení 3. 2.    

 

10565 Sleva na studenta
Měsíční částka slevy na studenta (§ 35ba odst. 1 písmeno f) ZDP) je pro rok 2027 stanovena na 335 Kč. Lze ji uplatnit pouze za předpokladu, že
a) se zaměstnanec soustavně připravuje na budoucí povolání studiem, a to až do dovršení věku 26 let nebo
b) zaměstnanec studuje v prezenční formě studia v doktorském studijním programu, který poskytuje vysokoškolské vzdělání, až do dovršení věku 28 let,
a současně zaměstnanec učinil prohlášení k dani (atribut 10419 = ANO) a nárok na tuto slevu v něm uplatnil.

 

10566 Doktorský studijní program
Tento atribut (10566) se vyplňuje pouze, pokud zaměstnanec uplatnil slevu na studenta (atribut 10565).
V případě, že zaměstnanec studuje v prezenční formě studia v doktorském studijním programu, který poskytuje vysokoškolské vzdělání, a nedovršil věku 28 let, zaškrtněte variantu ANO.
V ostatních případech zaškrtněte variantu NE.

 

10577 Úhrn vyplacených měsíčních daňových bonusů poplatníka
Úhrn měsíčních daňových bonusů za předchozí zdaňovací období vyplacených zaměstnanci do 31. ledna roku aktuálního.
Pokud zaměstnavatel v předchozím zdaňovacím období vyplácel řádně měsíční daňové bonusy, je atribut 10577 součtem hodnot vykázaných v jednotlivých měsících předchozího zdaňovacího období v atributu 10306.
Atribut je vykazován jednou ročně, a to v rámci lednového měsíčního hlášení; v ostatních měsících se nevyplňuje.

 

10555 Příjem pro zdanění z PPV podle § 6 odst. 4 ZDP

Jedná se o atribut na úrovni pracovněprávního vztahu, ve kterém se uvádí příjem ze závislé činnosti podle § 6 odst. 4 ZDP (bez příjmů osvobozených), který je samostatným základem pro výpočet zálohy na daň.
V případě, že zaměstnanec neučinil (nepodepsal) prohlášení k dani a bude mít u téhož zaměstnavatele souběh příjmů dle § 6 odst. 4 ZDP, bude u primárního pracovněprávního vztahu uveden úhrn těchto příjmů v atributu 10307.
Jedná se o povinný atribut.
V případě, že zaměstnanec v daném měsíci, za který se podává měsíční hlášení, neměl příjmy dle § 6 odst. 4 ZDP, uvede se 0.

 

Vykazování atributů 10311 a 10312 od roku 2027
V měsíčním hlášení za leden 2027 se atributy 10311 a 10312 nevyplní, neboť se vztahují k ročním úhrnům údajů podle právní úpravy účinné od 1. ledna 2027. Poprvé budou tyto atributy vyplněny v měsíčním hlášení za leden 2028. V nové verzi datového slovníku, která bude poprvé použita pro měsíční hlášení za leden 2027, dojde k přejmenování atributů v souvislosti se změnou § 6 odst. 4 zákona o daních z příjmů, účinnou od 1. ledna 2027. Atributy 10311 a 10312 se týkají o ročních úhrnů údajů vykazovaných v jednotlivých měsíčních hlášeních za předchozí zdaňovací období. Do těchto ročních úhrnů se zahrnou pouze částky vztahující se k příjmům ze samostatných základů pro výpočet zálohy na daň podle § 6 odst. 4 ZDP, které byly vyplaceny nebo obdrženy do 31. ledna následujícího roku. Tyto atributy se vyplňují pouze jednou ročně, a to v měsíčním hlášení za leden.
V jednotlivých měsíčních hlášeních za kalendářní měsíce roku 2027 budou, počínaje měsíčním hlášením za leden 2027, v souladu s právní úpravou účinnou od 1. ledna 2027 vykazovány samostatné základy pro výpočet zálohy na daň z příjmů podle § 6 odst. 4 ZDP a z nich skutečně sražené zálohy na daň. Roční úhrny budou v atributech 10311 a 10312 poprvé vykázány v měsíčním hlášení za leden 2028. Do těchto ročních úhrnů budou v obou případech zahrnuty pouze částky vztahující se k příjmům vyplaceným nebo obdrženým do 31. ledna 2028.

Kategorie: JMHZ

Daň: Daň z příjmů fyzických osob a závislé činnosti

Oblast úpravy: JMHZ,JMHZ – Daňové zvýhodnění na děti,JMHZ – Ostatní,JMHZ – Primární PPV,JMHZ – Prohlášení poplatníka,JMHZ – Roční zúčtování záloh,JMHZ – Slevy na dani

Zveřejněno: 08.10. 2026

Číslo dotazu: 556

Zpět na začátek